"Draugystė "veža"!

2017-05-09

Draugystė „veža“ !“
Šių metų, kovo mėnesio 14 – 30 dienomis Alytaus Senamiesčio pradinė mokykla prisijungė prie nacionalinės iniciatyvos ir dalyvavo veiksmo savaitėje „Be patyčių“. Šį kartą buvo pasirinkta kelionė po draugiškumo šalį. Mokyklos mokiniai kartu su mokytojomis ir mokyklos bendruomene keliavo draugystės tiesiamais keliais. Tyrinėjome, kur ji gali mus „nuvežti“, žvalgėmės ne tik po nuoširdumu kvepiančias pievas, bet lankėme ir tamsiuosius draugystės klystkelius.
 „Renkuosi draugauti“ – tai projekto startas. Mokyklos socialinė pedagogė Inga Albutavičienė kartu su 3-4 klasių mokiniais kalbėjosi apie draugišką bendravimą ir pažindinosi su netinkamo bendravimo piktžolėmis. Galiausiai kiekvienas mokinys subrandino pažadą „Ką kiekvienas galime padaryti, kad nebūtų patyčių“ ir jį nutupdė ant drugelio sparnų.
Tuo tarpu psichologė asistentė Daina Jegelevičiūtė-Biekšienė su 1 - 2 klasių mokiniais ir priešmokyklinio ugdymo grupėje atkakliai ieškojo ypatingųjų spalvų ir žiedų kiekvienoje asmenybėje. Dirbant kartu su visa klase puikiai pavyko suprasti mūsų skirtumus, bei išgryninti kiekvieno vaiko išskirtinumą klasės kontekste.
Keliaujant toliau teko užklysti į ne ypač malonią konfliktų ir skaudulių girią. Joje vaikai prisiminė nemalonias draugystės akimirkas, mokytojų bei draugų padedami „Mokėsi įveikti bendravimo sunkumus“. Gilinosi į naudojamus konfliktų sprendimo būdus, dalinosi konstruktyviais įgūdžiais su klasės draugais. Viską įtvirtino kurdami savo asmenines knygeles pavadinimu „Mano knyga apie bendravimo sunkumų įveikimą“.
Kadangi girioje pilna klystkelių, vaikams į pagalbą vėl atskubėjo socialinė pedagogė Inga ir psichologė-asistentė Daina. Inga pirmokams, antrokams ir priešmokyklinio ugdymo grupės vaikams aprodė pagalbos oazę pamokoje „Išdrįsk pasakyti, paprašyti“. Šioje oazėje vaikai mokėsi atskirti pagalbos prašymą nuo skundimo ir stengėsi kiekvienam klasės draugui pasakyti bent po vieną gražų žodį. Tuo tarpu trečių – ketvirtų klasių mokiniai kartu su Daina keliavo į konfliktų girios proskyną pavadinimu „Skundžia ar prašo pagalbos?“. Žaidimo metu vaikai turėjo galimybę pasijusti patyčių aukos kailyje bei patirti pripažinimo džiaugsmą. Vėliau gilinosi į pagalbos prašymo ir skundimo skirtumų subtilybes.
Padėti vaikams atskirti skundimą nuo pagalbos prašymo buvo pakviesti ir tėveliai. Jiems buvo perduoti skubūs laiškai su informacija apie patyčias: kaip elgtis, jei jų vaikas tyčiojasi ir ką daryti, jei jų vaikas patiria patyčias. Taip pat buvo pateikti praktiniai patarimai, kaip padėti vaikams dažniau prašyti pagalbos, o ne skųstis.
Projektui įsibėgėjus vaikams teko bristi į pačią tamsiausią draugystės šalies pelkę. Nuo pat pirmųjų dienų mokyklos koridoriuose buvo eksponuojami stendai apie patyčių rūšis, dalyvius ir pateikti patyčias stabdančio elgesio pavyzdžiai. Mokytojų prižiūrimi vaikai nėrė į patyčių liūną ir kūrė patyčias vaizduojančius filmukus/miniatiūras. Apgalvoję viską, ką mokėjo, ką naujo sužinojo projekto eigoje visi sėkmingai surado konstruktyvias išeitis iš sukurtų situacijų ir išlipo iš pelkės sausi ir patobulėję.
Visą kelionę po draugystės šalį vainikavo diskusija mokyklos aktų salėje. Saugioje draugystės atokaitoje mokiniai žiūrėjo draugų sukurtus filmukus ir miniatiūras. Po peržiūros kartu su mokytojomis, socialine pedagoge ir psichologe-asistente aptarė įspūdžius ir naujai įgytas žinias. Besidalindami vaidinimo metu kilusiais jausmais vaikai lavino empatiją ir emocinį intelektą.
Taigi, po projekto-kelionės vaikai patobulėjo ne tik įgūdžiais, bet ir empatija: pabūti aukos kailyje nepatiko nei vienam. Šaipytis iš kitų taip pat nebuvo malonu. Todėl visi drąsiai pripažino, kad smagiau, kai draugystė „veža“ ne į tamsias girias ir pelkes, o į saulėtas ir atokaitoje paskendusias pievas. Todėl drugeliai su pažadais „Ką kiekvienas galime padaryti, kad nebūtų patyčių“ ramiai sutūpė mokyklos koridoriuje į vieningą šūkį: „Draugystė „veža“ !“.

Dėkojame visiems nuoširdžiai dalyvavusiems.
Socialinė pedagogė Inga Albutavičienė
Psichologė-asistentė Daina Jegelevičiūtė-Biekšienė