Norint efektyviai stabdyti patyčias mokyklos bendruomenėje svarbu:
- Aiškiai apibrėžti, kas yra patyčios, kad visi mokyklos darbuotojai vienodai suprastų, į kokį elgesį turi reaguoti;
- Nustatyti aiškias taisykles, sukurti drausminimo sistemą;
- Numatyti, kaip yra reaguojama į patyčias bei apmokyti mokyklos personalą;
- Suburti specialistų komandą, kurie spręstų sudėtingesnius patyčių atvejus (kuomet nepakanka tik patyčias pastebėjusio mokyklos darbuotojo įsikišimo);
- Veikti sistemingai.
Efektyvus reagavimas turi apimti tokias veiklas:
- Reagavimą į „čia ir dabar“ vykstančias patyčias;
- Užsitęsusių patyčių atvejų sprendimą;
- Pagalbą skriaudžiamiems vaikams ir skriaudėjams;
- Patyčių atvejų aptarimą su visais situacijos dalyviais.
Rekomenduotinas suaugusiųjų reagavimas, pastebėjus patyčių situaciją mokykloje:
- Prieikite arti netinkamai besielgiančio moksleivio;
- Užkirskite kelią netinkamiems veiksmams (pvz., atsistoti tarp skriaudžiamojo ir skriaudėjo);
- Garsiai, aiškiai ir tvirtu tonu: liepti liautis, jūsų klausytis arba nutilti ir pan.;
- Įvertinkite skriaudžiamo vaiko būklę;
- Įvardinus netinkamą elgesį, priminkite, kad toks elgesys mokykloje netoleruojamas ir įspėkite skriaudėjus apie pasekmes.
Jei po patyčių situacijos yra kalbamasi su nukentėjusiu vaiku bei skriaudėju (-ais) – pokalbiai su kiekvienu vaiku turi vykti atskirai.